▫️ Чи ви чистите зуби щодня? А миєте руки після повернення з прогулянки? Пандемія коронавірусної хвороби нагадала нам про важливість дотримання правил особистої гігієни, використання мила та антисептичних засобів. Сьогодні маємо новий виклик – опанування інформаційної гігієни.

▫️ Інформаційна гігієна – це навичка фільтрувати потік інформації, піддавати його критичному аналізу, довіряти даним з перевірених джерел.

▫️ Нині обертів набирає інформаційна війна (маніпулятивне викладення інформації, що використовується з метою формування суспільних настроїв, котрі будуть вигідними для маніпулятора). Отож, протидією інформаційній війні є інформаційна гігієна.

10 правил інформаційної гігієни:

1. Золоте правило: дозуйте кількість новин.

Звісно, важливо залишатися проінформованими, але мають бути певні рамки, задля збереження власного психологічного здоров’я. Якщо ви помічаєте, що ті чи інші новини призводять до того, що після прочитаного вам важко зосередитися на чомусь, перед очима постали якісь зображення, ви не можете перемикнутися, тоді надзвичайно важливо почати дозування інформаційного потоку. Отож, слідкуйте за кількістю інформації, котру ви сприймаєте. Спробуйте скоротити приблизно вполовину час, що ви виділяєте для ознайомлення з поточною ситуацією.

2. Шукайте першоджерело інформації.

Хто автор/ка? Звідки взялася така новина? Це експертна оцінка чи ні? 

3. Перевіряйте достовірність інформації.

Наскільки можна довіряти автору? На що він/вона опирається? Чи є дослідження стосовно даного питання?

4. Враховуйте актуальність інформації.

Коли було опубліковано, наприклад, допис? Чи ще актуальний запит? Чи є оновлення даного питання? 

5. Не обмежуйтеся одним джерелом.

Зберіть кілька думок різних експертів стосовно того питання, що вас цікавить.

6. Не варто орієнтуватися та робити висновки лише за заголовками.

Буває так, що заголовок може не збігатися зі змістом викладеного матеріалу, а слугує лише гучною назвою для привернення уваги. 

7. Зверніть увагу на емоційне забарвлення тексту.

Якщо інформація містить емоційну оцінку події (можна виявити за словами: “жахіття”, “шок”, “катастрофа”, “сенсація”), піддавайте критичному аналізу цей матеріал. Такі слова слугують для привернення уваги, щоб ви ознайомилися з матеріалом (наприклад, перейшли за посиланням), та/чи для підбурювання. Не поспішайте реагувати на подібний матеріал, оскільки це саме те, що потрібно маніпулятору. Ваша експресивна оцінка та дії, які будуть вигідними для маніпулятора.

8. Активуйте режим “скептик”, коли зустрічаєте припущення.

Якщо бачите у матеріалі: “експерт прогнозує”, “очевидцям здалося”, “дослідник припускає”, “розглядає варіанти”, усвідомте, що це лише припущення, а не фактаж. 

9. Помилки в тексті — це дзвіночок.

Кожен з нас може помилятися, це нормально, проте зверніть увагу на наявність грубих орфографічних помилок, чи систематичне порушення правил пунктуації. Якщо помітили значну кількість помилок у матеріалі, варто поставити його під сумнів.

10. Остерігайтеся стереотипів (шаблонів мислення, забобонів, ярликів).

Стереотипи часто є сексистськими, дискримінують, обмежують можливості, тому намагайтеся піддавати критиці такі висловлювання.

Дотримуйтеся інформаційної гігієни так, як і особистої 🛁

Де нас знайти