▫️ Чи потрапляли ви до ситуацій, коли було важко порозумітися з кимось? Чи задумувалися ви чому так ставалося? Справа може бути в комунікативних бар’єрах. Комунікативні бар’єри — це перешкоди, що виникають під час спілкування, заважаючи знайти спільну мову.

Комунікація – це процес обміну інформацією (фактами, поглядами, емоціями тощо) між двома або більше особами.

Комунікація відбувається за допомогою вербальних (усне, словесне спілкування) та невербальних (міміка, жести тощо) засобів спілкування.

Комунікативні бар’єри – це перешкоди, що заважають порозумітися під час спілкування.

Виділяють такі види комунікативних бар’єрів:

  • Фонетичний.
  • Семантичний.
  •  Смисловий.
  • Стилістичний.
  • Логічний.

Фонетичний бар’єр – це перешкода в спілкуванні, що виникає через особливості мовлення тих, хто говорить. Про такий бар’єр йдеться тоді, коли люди не розуміють одне одного. Нерозуміння може бути як незначним (незнання значення деяких слів, діалекту) або повне нерозуміння (якщо до людини звертаються іноземною мовою, котрою вона не володіє).

Також причинами можуть бути: значні дефекти дикції, що перешкоджають розумінню сказаного; надмірне вживання слів-паразитів; занадто швидке говоріння; дуже гучне мовлення або навпаки – шепотіння.


Семантичний бар’єр – це перешкода в спілкуванні, що виникає, коли співрозмовники не розуміють сенсу (значення) почутих слів.

Такі ситуації виникають, коли люди належать до різних субкультур, мають відмінності в звичаях, соціальних нормах, цінностях. Використання жаргону (наприклад: професійного) чи сленгу також спричиняє виникнення даної перешкоди. Здебільшого семантичний бар’єр виникає через соціальні, культурні, психологічні, національні, релігійні відмінності.


Смисловий бар’єр – це перешкода в спілкуванні, що виникає через непорозуміння, коли одне повідомлення має різний смисл (сенс, зміст) для співрозмовників. Деякі слова можуть набувати різного змісту в різному контексті. Наприклад: «ключ» (від дверей та вирішення задачі), «команда» (спортивна та вказівка, заклик до дії), «кран» (для перекривання води та підйомний кран), «захід» (захід сонця та подія, івент), «кадри» (працівники та кадри з фільму) тощо. 


Стилістичний бар’єр – це перешкода в спілкуванні, що виникає, через невідповідність стилю мовлення людини ситуації спілкування, неврахування психологічного стану співрозмовника.

Такі ситуації можуть виникати, коли людина звертається до іншої людини по-панібратськи (занадто розкуто, безцеремонно, надміру невимушено) в тих випадках, де це є недоречним; або навпаки – якщо людина використовує надто складні для усного сприймання конструкції, недоречно використовує науковий стиль у побутовому чи дружньому спілкуванні.


Логічний бар’єр – це перешкода в спілкуванні, що виникає, за незгоди з уявленнями та судженнями іншого, через особливості мислення.

Кожен сприймає ситуацію, а також світ загалом, з власної точки зору. Отож, виникають ситуації, коли для однієї людини щось є вагомим, а для іншої – незначним. Проблема нерозуміння пов’язана з особливостями мислення співрозмовників, з їх логікою.

Логічний бар’єр найчастіше виникає між людьми з неоднаковим видом мислення, наприклад, у одного співрозмовника – абстрактно-логічне мислення, а в іншого – наочно-образне.

❤️ І нехай у вас виникає якомога менше комунікативних бар’єрів!

Підготувала: Софія Інкіна, психологиня ВСПР-ССС.

Де нас знайти