▫️ Чи потрапляли Ви до ситуацій, коли хотілося підтримати близьку людину, але не могли підібрати правильні слова? Чи відчували розгубленість в таких випадках? А чи зіштовхувалися з негативною реакцією на Вашу підтримку?
Підтримка — це опора, на яку може спертися людина, що надасть їй сил для подальшого руху.
Як не варто підтримувати?
1. Не знецінюйте.
Наприклад:
– Це пусте, хіба це втрата!
– Це ж дрібниці, знайшов/ла проблему!
– Нічого страшного не сталося, а ти дарма розклеївся/лася.
– Теж мені проблема, ось … – оце проблема!
Навіть якщо Ви намагаєтеся зменшити градус напруження людини, яку хочете втішити, не знецінюйте її ставлення до ситуації та її почуття. Якщо людина відчуває та проживає цю ситуацію так, то це означає, що вона її так оцінює, їй зараз потрібно це пережити саме таким чином. Те, що для Вас дрібниця, для іншої людини може бути дуже важливим.
2. Не запевняйте в тому, за що не несете відповідальності, до чого не причетні.
Наприклад:
– Все вирішиться добре (якщо Ви до цього ніяк не причетні).
– Наші там все якось вирішать.
– Ситуація має покращитися.
– Тебе це не торкнеться.
Якщо йдеться про якісь ситуації чи події майбутнього, до яких Ви не причетні, на котрі ніяк не впливаєте, то не варто втягувати людину до світу ілюзій. Ви можете не знати всіх деталей та особливостей ситуації в якій опинилася та людина, котру Ви прагнете підтримати. Якщо від Вас не залежить результат, тоді не варто запевняти когось в цьому результаті.
3. Не заперечуйте події, почуття та не перешкоджайте емоціям.
Наприклад:
– Не вигадуй.
– Тобі здалося.
– Не плач.
– Не можна так засмучуватися.
Ваші заперечення не змінять ні ситуацію, ні ставлення людини до неї. Якщо певна подія відбулася, то це вже констатація факту, тож не варто її заперечувати. Також не можна блокувати емоції людини, оскільки це може призвести до негативних наслідків для цієї людини, наприклад, до консервації емоцій.
4. Не варто намагатися оцінити ситуацію, якщо вона Вас не стосується.
Наприклад:
– На краще, що так сталося (якщо Ви не є учасником ситуації).
– Це буде тобі на користь.
– Ця проблема легко вирішується.
– У тебе бували гірші проблеми, а ця незначна.
Якщо Ви не учасник якоїсь ситуації, через яку засмутилася людину, котру Ви хочете підтримати, тоді не варто оцінювати масштаб проблеми. Така оцінка буде суб’єктивною, без опори на об’єктивні критерії, оскільки Ви не знаєте всіх деталей ситуації. Те, що Вам легко вирішити, ще не означає, що іншій людині теж, оскільки всі ми різні.
5. Не додавайте зайвої драми.
Наприклад:
– Який жах!
– Це найстрашніше, що я чув/ла.
– Я шокований/на!
– Це &#@%!
Намагайтеся бути обережними з власною емоційною оцінкою. Може бути так, що людина, котру Ви намагаєтеся підтримати, не сприймає проблемну ситуацію настільки гостро, як її відчуваєте Ви. Зайва драматизація може завадити людині впоратися з проблемою.
6. Не переводьте увагу на свої проблеми.
Наприклад:
– Це в тебе не проблема, а от у мене…
– Мені складніше, ніж тобі.
– А у мене зараз ще гірша ситуація.
– Не тільки тобі погано, мені теж взагалі-то.
Якщо Ви хочете саме підтримати та розрадити людину, то не варто в цю хвилину навантажувати її власними проблемами, їй від цього краще не стане. Людина, що потребує підтримки, найвірогідніше, відчуває розпач, знесилена, засмучена, можливо роздратована, тож вона не зможе в цю хвилину співпереживати. Ваші скарги на Власне життя не допоможуть співрозмовникові відчути себе краще.
7. Не роздавайте непрохані поради.
Навіть найщиріша порада може бути зайвою. Якщо Ви опинялися в подібній ситуації, це ще не означає, що Ваш варіант вирішення буде вдалим для іншого. Ваш досвід – унікальний, а не універсальний, тож Ваша непрохана порада може не тільки не допомоги, а й нашкодити.
Як коректно надавати підтримку?
1. Демонструйте розуміння (якщо справді розумієте):
– Я тебе розумію.
– Зрозуміло.
2. Проявляйте прийняття:
– Мені було важливо це почути.
– Дякую, що розповів/ла.
3. Висловіть власні емоції:
– Мені сумно, що так сталося.
– Мені шкода, що так склалося.
4. Уточніть у самої людини як її можна підтримати:
– Як тебе підтримати?
– Як тебе розрадити?
5. Поцікавтеся самопочуттям людини, її станом:
– Як ти?
– Як ти почуваєшся?
6. Запропонуйте допомогу (якщо готові надавати допомогу):
– Чи можу я тобі чимось допомогти?
– Як / з чим тобі допомогти?
7. Запропонуйте тілесний прояв підтримки, наприклад, обійми чи погладжування (лише якщо це дозволяють стосунки з людиною, якщо вона погоджується):
– Обійняти тебе?
– Можна тебе обійняти?
Бережіть себе ❤️
Підготувала: Софія Інкіна, психологиня ВСПР-ССС.